Sundhedsunivers
comments 3

Først grønt – Så økologisk!

Tænk først og fremmest grønt – dernæst økologisk!

Måske har du læst mit mandarinindlæg omkring giftrester – det er der hvert fald mange der har, og det har fået mig til at skrive denne opfølgning.

En hel del mennesker er bekymrede for de giftrester, som man ofte kan finde i konventionel frugt og grønt – Og det mener jeg sådan set, at de gør klogt i!

Jeg vil dog påpege, at det er langt bedre at spise konventionel frugt og grønt end slet IKKE at spise frugt og grønt!

Plantemad i alle mulige farver indeholder tusindvis af gode stoffer for os, som hjælper kroppen i sit daglige arbejde.

Det må derfor være førsteprioritet at spise en masse plantemad. De officielle anbefalinger siger mindst 600g om dagen. Det mener jeg sagtens, at du kan forhøje…Spis gerne 1 kg, hvis du kan, og gerne i alle mulige farver, kombinationer og tilberedninger.

Når du så HAR gang i planterne – så kan du begynde at kigge på kvaliteten af de planter og det er her, at økologien kommer ind.

Selvfølgelig er det skønt bare at kaste sig ud i store mængder fantastisk indbydende økologiske grøntsager, juicer, smoothies, salater mm, så har du lyst og råd så gør endelig det!

Men hvis du står og skal prioritere, enten pga økonomi eller overbevisning. SÅ er det min helt klare anbefaling – SPIS HEL PLANTEMAD – OG MASSER AF DEN.

Og nej, det betyder ikke at jeg ikke anbefaler økologi – blot at du skal se at få gang i de planter der.

Og hvorfor så det?

Jo nu skal du høre.

  • Plantemad har mange fibre, der mætter dig godt og hjælper til en god passage i tarmen.
  • Plantemad har mange vitaminer og mineraler.
  • Plantemad har mange antioxidanter som hjælper dig ved at binde de frie radikaler, der er skabt af stress, forurening, dårligt behandlede olier i mange færdigvarer mm.
  • Plantemad giver dig noget at tygge på, hvilket er vigtigt for din mæthedsfornemmelse og for fordøjelsen.
  • Du får masser af gode proteiner fra f.eks. bælgfrugter.
  • Du får masser af gode og helt essentielle olier som din krop har brug for hver dag fra nødder, kerner, frø og koldpressede olier.
  •  Du kan søde med tørrede frugter istedet for sukker.
  • Spis 20% frugt og 80% grøntsager.

 

Du behøver ikke blive vegetar for at få mange grøntsager

Nu tænker du måske, at du gider sgu ikke leve af det kaninfoder….

Men det behøver du heller ikke. Du skal blot prøve at vende bøtten om og tænke grøntsagerne først – og derefter kødet.

Altså ikke: ” I aften skal vi have frikadeller …og måske noget grønt til.”

Men istedet: ” I aften skal vi grillet julesalat, coleslaw af selleri, gulerod og mynte med granatæble…hm..og måske lidt god kylling til.”

På den måde får du sneget meget mere grønt og VARIATION ind i billedet.

Så lad os lige slå fast.
Aller bedst med masser af økologisk grønt…næstebedst med masser af grønt…

Lad alstå være med at tænke, at du ikke skal spise grønt, hvis du ikke kan få en økologisk udgave.

Og desuden…hvad bruger kaniner det meste af deres tid på? 😉

ENJOY

Underskrift

3d

 

 

Er du interesseret i nyhedsbrev er du velkommen til at skrive dig op her.

Du får desuden min lille e-bog samt får gode huskeregler om kvalitet og sundhed.

OG – Hver måned får du en oversigt over sæsonens grønt samt opskrifter mm.


 


 

3 Comments

  1. Pingback: Husker du at tage handsker på, når du piller din mandarin?

  2. Pingback: Få gang i planterne!

  3. Pingback: Bliver pesticidrapporten årets krimi?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *