Sundhedsunivers
comments 15

Tab 5 kg inden jul – og det er ikke nok at smide tøjet

 

Vil du være med i en lille bevægelse den næste tid?

Det er ikke en kur!

Det er ikke et kursus som du skal købe!

Det er en invitation, nogle guidelines og et makkerskab

De åbne og gratis guidelines er delt i to afsnit; et omkring at afstresse nervesystemet, som grundlag for at kroppen vil tabe sig. Og et afsnit omkring kost.

Invitationen lyder:

Brug de næste par mdr. til at give dig selv og din krop 

et kærligt boost af opmærksomhed og handling.

Det koster ikke noget!

Der er ikke nogen hemmelig facebook gruppe – og der er heller ikke nogle webinarer med mig

Vil du være med?

 

Tab 5 kg – når du har fået du styr dit stressniveau

Først og fremmest har din krop brug for at være i en sund balance i nervesystemet mellem det sympatiske og det parasympatiske system. Altså mellem sund stress, parathed og årvågenhed og så opbyggende, afslappende og fordøjende ro.

Denne balance er meget ofte forskubbet i vores samfund, så vi har en konstant stress i vore system. Hvis du gerne vil tabe dig, skal du først have styr på dit stress niveau.
Spørg hvis du vil vide mere om stress og nervesystemet eller læs disse indlæg færre symptomer på stress og spis og sov dig fra stress symptomer

Stressreducerende guidelines:

Sov helst 8 timer hver nat i et køligt mørkt rum

Gerne mellem kl. 22-6.
Det er om natten, at kroppen restituere og bliver klar til at klare dagens arbejde. Kroppen har brug for hvile og mørke til sin hormonbalance. Det er med til at afstresse din krop.

Gå ud i naturen hver dag

Gerne på bare tæer lige et par minutter.
Ja det lyder tosset, men jordforbindelsen (med bare tæer) virker som antioxidativ for kroppen, fordi du leder negative elektroner op igennem kroppen som kan parre sig med de frie radikaler i din krop.

Det er de frie radikaler som, er med til at nedbryde  og ælde din krop ved at oxidere eller harskne dine celler. Plus naturen virker stimulerende til nærvær.

Giv din krop dejlig berøring

Kærlig og rar berøring frigiver nogle gode hormoner, der glæder din krop. Det kan være at blive aet, sex, massage eller bare et kram. Det fortæller også dit stresssystem er der er trygt og godt.

Gør noget som du virkelig nyder

Nydelse er en af de helt store genveje til at afstresse dit nervesystem. Du fortæller din krop på mange planer, at den er elsket og at der er ro og glæde.

Vær sammen med gode venner

Gode, dybe og nærende relationer er virkelig vigtige for dit velvære. Træk din opmærksomhed væk fra relationer, som dræner dig og stresser dig.

Bevæg din krop hver dag

Men lad være med en masse langvarig træning, hvis du ikke elsker det! Hellere kort  og intenst eller udstrækkende og smidiggørende. Prøv evt 10 min kettlebells kombineret med lidt yoga nogle gange om ugen. Eller hop trampolin eller vinterbad eller hvad du nu har lyst til.

Grin

At have det sjovt og grine løsner op i hele kroppen, afspænder og giver mere energi og glæde. At grine giver dig gode hormoner og fortæller kroppen, at der ikke er fare på færde.

Gør noget godt for andre

Læg fem små sten eller mønter i din ene lommer om morgenen og i løbet af dagen flytter du stenene over i din anden lomme hver gang du uopfordret har gjort eller sagt noget til glæde for andre.

Nogle tip til at ændre vaner

Det kan selvfølgelig være svært at forandre ting – især vaner. Ellers havde vi jo bare gjort det! Og på den anden side har Nike ret – Just do it!

Planlæg!

Lav dig en plan for efteråret. Skriv alle ugerne ned og skriv så hvilke ting du vil have fokus på i hvilke uger.

Lav også lister med dine indkøb, så du ikke shopper amok fordi du er sulten eller ikke kan finde på noget nede i supermarkedet eller de har 5 skodting til 1 skodtings pris.

 

Vær forberedt

Tag den ting først, som taler mest til dog og som er mest overskuelig. Så har du allerede en lille sejr.

Og NÅR du falder i med noget du ikke lige havde tænkt dig – så vid at det er en hel normal del af processen. Op på hesten igen og videre – alt er ikke tabt af den grund og du er mislykket. Vær god ved dig selv.

Tænk på at lægge til istedet for at trække fra.

Sørg for at putte flere af alle de gode ting ind og flyt fokus fra forbud. Din opmærksomhed er som en lommelygte og det du lyser på er det der sker i dit liv. Mere af det.

Vær god ved dig selv 

Vær taknemmelig for det du når istedet for at skælde ud over det du ikke når. Lav en lille status hver weekend over de ting du nåede.

Få dig en makker, som du kan dele og sparre med

 

Og så til maden – juhuuu…….

Helt generelt:

Spis dig godt mæt hver dag i masser af grønt, gode proteiner og kvalitetsolie.

Undgå raffinerede produkter og tilsætningsstoffer. 

Hvis du vil tabe dig så undgå i en periode hvedemel i form af brød og pasta. Hvis du er rigtig striks så undgår du også i en periode ris og kartofler – men det vil jeg nu ikke anbefale i en længere periode!

Sørg for at holde et stabilt blodsukker hen over dagen – dvs ikke sulte og så gå amok i sukker.

Spørg hvis du vil vide mere om blodsukker stabilitet eller læs dette indlæg lav blodsukker

Kost guidelines:

Morgenmad

Spis mere Spis mindre

Grønt f.eks. i form af smoothies eller juice,

grøntsager skåret i små stykker
eller ristet på panden med et spejlæg.

Kogte eller bagte grønsager fra aftensmaden igår

Protein f.eks. i form af æg: kogt, spejlet, bagt i muffinform
som omelet eller tynd pandekage, lyst kød, hummus, kikærter, fisk, chigrød,

Brød

croissanter

morgenmads-produkter

sukker

Mellemmåltider

Spis f.eks. Spis mindre

Grøntsagsstænger m. hummus

Riskiks med peanutbutter eller æg

Lidt mandler vendt i kakao

Banan/æg pandekage

Grøntsagsmuffin

Skinkerulle m salat

Kage

slik

sodavand

ostemad

croissant

chips

Søde sager

SPis f.eks. Spis mindre

Raw food kager på mandler, nødder og tørrret frugt

Popkorn lavet i gryde med kokosolie

Chokolademousse på blendet banan, avocado og kakao

Mandler og rosiner vendt i kakao eller lakridspulver

Smoothie frosset til softice

Mørk chokolade – over 70%

Frugt drysset med kakao eller lakrids

Junkfood

Sukker, hvedemel og raffinerede sager

Slik

chips

sodavand

kage mm

Frokost

Spis f.eks. Spis mindre

Tunge salater m grøntsager

Rester fra aftensmaden

Bagte grønstager

Kyllingesalat

Laksesalat

Omelet med grønt

Wok med grønt og kylling

Linsesuppe

Quinoamuffins

Rødbedehummus

Grillet fisk og bagt grønt

Hytteost og avocado

Lyst brød

Pasta

Sandwich

Aftensmad

Spis f.eks. Spis mindre

Fiskefrikadeller med råkost

Falafler med quinoasalat

Et fad med fem forskelligt slags rå grønt

Grillet laks og stegte grøntsager

Bagt aubergine m tomatsauce

Kyllingespyd m peauntsuce og salat

Kylling med sesam og sellerifrittern

Indisk dahl

Torsk med æg og grønkålssalat

TIP:

Fyld halvdelen af tallekenen med grøntsager

En lille håndfuld protein

En lille håndfuld stivelse som quinoa, amaranth, hirse, boghvede, ris, kartofler, majs

Gode olier i form af koldpresset oliven,- sesam- og hørfrøolie, avocao, oliven, mandler, nødder og frø. Økologisk rigtig smør.

Brød

Pizza på dej

Hvede burger

Sovs og kartofler

Pastaretter

TIP:

Udskift pasta med grøntsager i spirilizer (en lille maskine som du kan lave grønt om til lange pasta snore – squash er mest pastalignende)

Spis dem rå eller lad dem trække i kogende vand over i 2 min.Lav pizzabund af fintblendet blomkål, æg og parmesanost

Eventuelle kosttilskud:

Jern, zink og magnesium – evt chrom, hvis du er meget sukkertrængende

En mulitvitamintablet

Omega 3 til at stabilisere dit inflammations niveau i kroppen og hjælpe dine celler. En god fiskeolie eller hørfrøolie.

Inviter en kollega, ven eller kusine

Du er velkommen til at maile denne invitation til en, som du kan være makker med de næste par måneder.

Det kan måske også være til inspiration at modtage nogle mail gennem det lille gratis kursus Sund uden fanatisme 

Print disse guidelines som pdf

Eftersom det ikke er et kursus men blot en invitation med gratis guidelines, er det op til DIG hvordan du vil arbejde med materialet de næste måneder. Jeg håber at du får en masse glæde og god opmærksomhed af dig selv de næste par måneder – du er velkommen til at skrive hvordan det går.

ENJOY

Underskrift

 

15 Comments

  1. Eva Nielsen says

    Det lyder til at være den inspiration, jeg lige trænger til. Vil meget gerne være med. Tak for initiativet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *