Brevkasse
comments 3

Jeg har symptomer på stress men orker ikke at lave al min mad om…

Hej Katrine – jeg har et spørgsmål omkring mad og symptomer på stress

jeg er ikke over-stresset, men er lidt presset for tiden på mit arbejde (pga usikkerhed om fyringsrunder) og lægger mærke til at jeg for tiden spiser meget mere sukker, kaffe og brød end jeg plejer, selvom det egentlig ikke er noget jeg får det super godt af. Jeg har svært ved at falde i søvn og kan næsten ikke komme op om morgenen.

En af mine veninder sagde den anden dag at hun havde hørt man kan spise sig til stress og spise sig ud af symptomer på stress. Er det rigtigt? Hvis jeg nu ikke orker at lave al min mad om, men gerne vil bare huske en eller to ting der kan hjælpe mig lige nu, har du så et forslag?
kh
Helle

Svar

Kære Helle

Tak for din mail.

Det lyder som om, at du har en god fornemmelse af din krop og dine vaner og det er et rigtig godt første skridt til at ændre noget. Når man har mærket efter og accepteret, at det er altså sådan jeg har det lige nu – så kan man tage næste skridt of finde ud af hvad du så har brug for at gøre noget ved. Vær god ved dig selv hele vejen.

Du beskriver også et ændret søvnmønster, hvor det er svært både at falde i søvn og komme op.

Stimulanser og symptomer på stress

symptomer på stressDu beskriver nogle kostændringer, hvor stimulanser som koffein og sukker (inc. brød – som også jo også er sukker!) begynder at fylde mere for dig.

Det kan jo være en måde at dulme de følelser der kan trænge sig på og skjuler sig som en craving. Man drukner dem med mad i stedet for at se på dem.

Det kan være godt at stoppe op næste gang du får lyst til f.eks. sukker og kigge et øjeblik på hvad er det EGENTLIGT du er sulten efter? Ændrede kostavner og cravings kan godt være symptomer på stress.

Hav evt. en lille bog liggende ved siden af chokoladen (eller hvad du craver) og når du tager et stykke – så skriver du lige først hvordan du egentlig har det i kroppen og følelserne lige nu. Måske du hurtigt kan se et mønster og bevidsthed er altid første skridt på vejen.

Ligger der nogle følelser nedenunder i forbindelse med din stressede situation som du kan tage til dig? Følelserne er dine uanset om du ser dem eller ej, og de bliver nemmere at være i, hvis de godt må være der.

Både sukker og koffein er desuden meget stærkt vanedannende stoffer, som du fysisk bliver afhængig af.

Cravings efter stimulanser som sukker og koffein, giver hjernen et kick og frigiver hormoner, der belønner kroppen og giver glæde…kortvarigt.

Kaffe og symptomer på stress

kaffe og symptomer på stress Kaffe indeholder ikke kalorie energi i sig selv – dvs energien vi får af at drikke kaffe kommer af en kemisk påvirkning af kroppen.

kaffen frisætter adrenalin som får leveren til at frigøre glucogen (et sukkerstof) og du vil altså mærke den hurtige energi på samme måde som et hurtigt skud sukker + adrenalin. Samtidig vil kaffen også frigøre mere kortisol og derved fastholde kroppens stress forsvar i en negativ spiral.

Kaffen vil også kortvarigt øge dopamin produktionen (glæde) og blokere fornemmelsen af træthed. Kroppen og hjernen er altså stadig trætte men du opdager det ikke.

En kop kaffe eller to om dagen skader ikke, men når du bruger kaffe som øget stimulans er du inde i en dårlig udvikling, hvor du prøver at snyde dig selv.

Hjælp en sabeltiger…eller en sur chef

copy-hjerte_boenner.jpgVi har overordnet set to systemer at køre på og forhold os til omverden. Hvis der er fare på færre, bruger vi det sympatiske nervesystem til at lukke ned for al unødvendig brug af energi, der ikke lige kan få os væk fra det farlige – en sabeltiger, et jordskælv, en krig, en tyranisk chef, for mange arbejdsopgaver, angsten for at blive forladt eller ikke være god nok…You name it.

Vi pumper adrenalin rundt i kroppen for at være vågen og på vagt. Vi er klar til at kæmpe eller flygte.

Når faren er overstået kan vi gå over til det parasympatiske nervesystem og genopbygge kroppen i ro og mag. Vi kan bruge energi på at fordøje og restituere. Vi genoplader til næste fare.

Begge systemer er vigtige for vores naturlige overlevelse – de skal være i balance. Nedbrydning og genopbygning.

Ved langvarrig strees har det sympatiske system fået overtaget og kører i døgndrift og pumper stresshormonet kortisol ud i kroppen for at vi kan yde vores yderste.

Problemet er, at vi ikke får ro og genopbygning og nu er igang med at ælde kroppen og hjernen i lynfart.

Det høje niveau af kortisol øger blosdukkerniveauet i blodet og nedbrydningen af proteiner, altså muskler. I længden svækker det immunforsvaret. Du kender sikkert det, at du har kørt på pumperne og klare mange opgaver og når du endelig har fri – ja så bliver du syg.

Stresshormonet cortisol produceres i binyrebarken og mængden er afhængig af vores oplevelser. Ved oplevelsen af trusler, ulyst, skyldfølelse, mindreværd, utilstrækkelighed og utryghed stiger produktionen. Ved oplevelsen af tryghed, glæde, lyst og tilfredshed vil reducere produktionen.

Kortisolpruduktionen handler altså psykologisk set om evnen til at håndetere sit liv og sine udfordringer kontra følelsen af afmagt. Det handler om tryghed til at føle sig ok som man er, at føle glæde og originalitet. Om at følge og opfylde sine behov for derigennem at give anerkendelse til sin krop og sig selv.

Det kan du arbejde bevidst med gennem Self Compassion

Det er altså super vigtigt, at vi får kroppen afbalanceret og i ro igen. Det gør du ved at styrke alt der giver dig fornemmelsen af tryghed. Du skal have kroppen til at tro at faren er overstået!

Brug gode dybe vejrtrækningsøvelser, der får kroppen til at slappe af. Lyt til beroligende visualiseringer. Hav din opmærksomhed på alt hvad du NYDER, hvilket får hjernen fra frygt til glæde!

Stress og søvnløshed

symptomer på stressStress og søvnløshed følges ofte ad. Om natten dannes der i hjernens pinealkirtel et hormon der hedder melatonin, som får dig til at sove. For at danne melatonin har hjernen brug for ro og mørke. Om dagen dannes i stedet serotonin som får os til at være friske og glade.

Pinealkirtlen reguleres altså af lyset og handler om bevidsthed. Det handler om hvor meget du er grounded i dig selv kontra hvor meget du er påvirket af omverden. Hvis du stimuleres i overdreven grad udefra gennem dine sanser, er din bevidsthed på overarbejde og giver ikke ro til den natlige melatonin produktion.

Du kan arbejde meget bevidst med denne del af hormonsystemet ved at give retning på din opmærksomhed. Når du arbejder med skabe tillid, accept og kærlighed i dit liv og når du omfavner dig selv præcis som du er, kan du give tryghed til dit system. Du kan dermed give din hjerne balance mellem lys og mørke.

Både serotonin og melatonin kommer af aminosyren tryptofan. SÅ man kan hjælpe afbalanceringen af sin søvn ved at spise tryptofan holdig mad som f.eks. kylling og kerner. Spis gerne en håndfuld græskarkerner inden sovetid sammen med en banan. Så har hjernen noget at arbejde med.

Giv også dig selv nogle faste sovetider eks 22-6, så kroppen får en rytme. Sørg for at sove i et mørkt, køligt og veludluftet rum uden elektronisk udstyr. Selv den mindste smule lys kan afbryde melatonin produktionen. Man kan godt købe tryptofan som kosttilskud.

Det er vigtigt at spise mange gode grove kulhydrater og essentielle olier. De madvarer, der indeholder tryptofan indeholder også andre aminorsyrer, som vil konkurrerer om at komme først ind i nervecellerne.

Ved at spise gode grove grønne kulhydrater, der stimulere insulinproduktionen, kan man få bundet de konkurerende aminosyrer og ført dem til muskelcellerne. Tryptofan er den eneste der ikke bindes til insulin og den kan derefter føres til nervecellen om omdannes til melatonin eller tryptofan.

Stress ælder din krop

symptomer på stressNår man har symptomer på stress, danner kroppen flere frie radikaler, som er molekyler med en ekstra fri elektron, der gerne vil binde sig og reagere med kroppens celler.

De frie radikaler nedbryder kroppen og harskner vores celler. Antioxidanter kan binde de frie radikaler og beskytte kroppen så cellerne ikke oxideres. Det er kroppens anti-rust-behandling.

Antioxidanter kan f. eks være c -og e- vitamin, selen og zink fra fødevarer…Husk at økologiske grønsager har op til 40 % flere antioxidanter end konventionelle.

Når man går barfodet på græs og jord, tilføres kroppen også negative elektroner, som binder sig til de frie radikaler…man suger faktisk antioxidanter til sig fra jorden…fantastisk ik?

Du hjælper altså kroppen med at holde sig ung ved at gå på bare tæer på græsset!!

En anden ting du måske ofte glemmer når du stresser er at drikke nok væske i løbet af dagen. Det kan blive en ond cirkel fordi det forstærker nogle symptomer på stress. DU kan får hovedpine, træt, have koncentrationsbesvær og dårligere søvnkvalitet. Så husk at drikke god med vand i løbet af dagen.

Guide til færre symptomer på stress

I en stresset situation vil jeg ikke anbefale at lave den helt store kostomlægning, da det i sig selv er krævende. Men jeg vil meget anbefale dig at spise noget rigtig og god mad, der kan stabilisere dit blodsukker og give din krop mulighed for at genopbygge sig. Det vil sige:

  1. Spis masser af grønsager og god protein til alle måltider.
  2. Glem alt om at holde dig kørende på marsbar og skumfiduser. Men hav altid en lille pose med nødder/mandler/rosiner evt vendt i kakao med dig til krisetid.
  3. Det er super vigtigt at få nogle gode essentielle koldpressede olier og mange antioxidanter samt nok af vitaminer og mineraler, især B- og C -vitamin samt magnesium, jern og zink. Tag et kosttilskud om morgenen samt en spsk hørfrøolie i lidt juice.
  4. Drik masser af vand, gerne 1.5 L postevand i løbet af dagen. Hav hele tiden en flakse med dig – evt med citron eller mynte i for lidt smag
  5. Giv dig selv min 8 timers søvn HVER nat i et mørkt, køligt og stille rum – det her er en vigtig nøgle til succes
  6. Prioriter oplevelser som giver dig ro og nydelse.
  7. Motioner moderat. Hård træning stresser kroppen og kan holde dig i den dårlige spiral. Træn kortvarigt og intensivt.
  8. Få frisk luft og jordforbindelse til at ilte dine celler.
  9. Træd et skridt tilbage – Du ER ikke stress men… en stresstilstand fylder din krop, fordi den har været for presset

Jeg håber, at du kunne bruge noget af denne vide og et par fif til en mindre stresset hverdag ♥

Du kan hente en fin søvnguide af Helle Bentzen, hvis du lider af søvnproblemer.

Og hvis du kender nogle som har gavn af det – er du velkommen til at dele med dem.

Hvis du gerne vil have løbende nyheder, fif og opskrifter fra mig, kan du skrive dig op her til nyhedsbrev og samtidig på min lille e-bog “Svinger du godt med din mad”

 

symptomer på stressKærlig hilsen

Underskrift

 

 

 

3 Comments

  1. Pingback: Spis og sov dig fra stress symptomer | Katrine JuulKatrine Juul

  2. Pingback: 5 gode grunde til at du aldrig skal gå på hurtig slankekur

  3. Pingback: Tab 5 kg inden jul - og det er ikke nok at smide tøjet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *