Sundhedsunivers
Leave a comment

Avocado redder liv

Avocado indeholder livsvigtigt fedt

Ja – Avocado indeholder meget fedt, men det er monoumættet fedt af den livsvigtige slags, som alle vore celler har brug for.

Forskning viser, at dem der spiser avocado har et lavere BMI og bedre taljemål, end de deltagere i forsøget som ikke spiste avocado. Forskerne anbefaler derfor diætister at tage det i betragtning når de har kostvejledning.

Undersøgelsen viser også, at avocadospiserne havde lavere risiko for diabetes, forhøje blodtryk samt hjerte kar sygdomme.

Det er jo super nyheder for avocado elskere. Den lækre frugt kan bruges til dip, salater, snack mm.

Avocado hjælper også mod kræft

Forskning viser, at mandlige kræftpatienter, der erstatter kulhydrater og fedt fra dyr med fedt fra planter som f.eks avocado og nødder, har mindre risiko for at dø tidligt.

Der er altså god grund til at skrue ned for kød indtaget og få proppet nogle gode grove grønsager og noget plantebaseret fedt ind istedet for.

Fedt er ikke bare fedt!
Vi har længe været meget fedtforskrækkede og det kan faktisk gøre os mere syge. Det er dog alfa omega at vælge det rigtige og sunde fedt.

Vores cellers membran er lavet er fedt og kræver tilstrækkeligt med sundhedsgavnligt fedt hver eneste dag for at fungere optimalt. Vores immunforsvar, hormonsystem, organer og nervesystem har brug for godt fedt. Især skal vi være opmærksomme på de essentielle fedtsyrer fordi vi ikke kan danne dem selv. Der er tale om omega 3 og 6. Men også mættet og enkeltumættet fedt er vigtigt.

Omega 3 og 6 er meget sarte

Hvis du behandler dem godt, redder de dit liv – hvis du behandler dem dårligt, er de en stor risikofaktor.

Spis altid kun olie, hvor der på flasken står Koldpresset eller Mekanisk presset. Så ved du, at olien ikke har været opvarmet og tilsat kemikalier for at dræne den sidste rest olie ud. Olierne kan ikke tåle varme, lys og ilt –  så harskner de eller danner frie radikaler og det er noget du meget gerne vil undgå. Du skal derfor heller ikke stege i olierne – brug dem til dressinger og marinade. Brug altid kun smør, kokosolie eller olivenolie (op til 160 grader) til stegning.

Så vær god ved dig selv og din mad – så er den også god ved dig.

Hvis du ønsker at høre mere fra mig, så kan du skrive dig op til mit nyhedsbrev og samtidig modtage min lille e-bog Svinger du godt med din mad?Helt gratis

ENJOY

Underskrift

 

 

 

 

Fat Intake After Diagnosis and Risk of Lethal Prostate Cancer and All-Cause Mortality

Avocado consumption is associated with better diet quality and nutrient intake, and lower metabolic syndrome risk in US adults: results from the National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2001-2008

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *